tisdag 3 mars 2009

Näring för både kropp o själ

En hektar mataffär, 2x20 hyllmeter med bara sylt men inte havregryn. Tacka gudarana för famlijen wikner som försett mig med fiberintaget för det här året. Måste ju förövrigt prisa mina franska sambos, aka collocs som titt som tätt frågar mig om jag vill ha mat o därefter levererar en utsökt rätt efter en annan. Idag blev det ”bara en sallad” till lunch, har banne mig aldrig njutit så av en sallad. O får nog erkänna att saladsbladen knappt syntes under all dressing, ost, bacon, ägg, avocado, tomat, majs, valnötter, lök, paprika och majonäs för att toppa ☺

Mat i det här landet är helt enkelt magiskt. Jag som trodde jag hatade vitt bröd innan jag kom hit, har ju verkligen börjat förstå vilket komplement baguetten egentligen är. En helt ny värld har öppnat sig. Baguetten funkar inte bara som en smakneutraliserare och därmed ett filter för att man ska uppleva hela floran, utan också som såsuppfångare på slutet när man diskar rent tallriken genom att smeka den med en enkel brödbit. O osten vågar jag knappt börja prata om. Otroligt att en gul massa kan lagra så mkt njutning. O så mkt variation. O för er, som precis som mig inte visste varför man åt lagrad grädde, så kan jag meddela att det funkar o förgyller precis allt. En soppa, blanda i lite riven ost – o du har en krämig, fyllig lyxsoppa, som självklart då kompletteras med en baguette.

ÄVEN croissanten förtjänar sin stund i rampljuset. Helt stört vad gott det är. Speciellt till kaffet på morgonen med lite sylt. Nybakad. Visst smular den, men det är mer som att den lämnar små kärleksfulla spår av längtan efter sig. Längtan till nästa gång det är dags att avnjuta en croissant, vilket inte brukar dröja längre än någon timme. Har de senaste två dagarna konsumerat ett flertal älskningar, inte en nackdel att de två tävlande lagen bjuder på dom i skolan hela veckan. Och crêpes, pain du chocolat, olika tårtor och kakor o inte minst gratis lunch och middag hela veckan. Ska ju inte heller klaga över det faktum att dom kommer hem till oss med fler croissanter och diskar varje dag.

Gud välsigne detta hundförbajsade land! O låt oss hoppas att jag inte rullar hem till Sverige efter denna vistelse.

2 kommentarer:

  1. Je suis tellement contente pour toi ma chère! Mange quelques croissants pour moi aussi :) Gros bisous //Amalia

    SvaraRadera
  2. Nu har jag skrivit fel adress till den här bloggen typ tjugo gånger. Börjar alltid med att skriva kathlee... och sen kommer jag på vad den egentligen heter. Vad jag vill ha sagt är att jag behöver nåt nytt att läsa som ersättning till allt mitt extra-arbete!

    Och att jag är avundsjuk på alla som har tillgång till nybakade croissanter.

    SvaraRadera