torsdag 17 september 2009

borta bra?

Ja, igår va det dags. Första krisen. Kom tidigare än beräknat, men jag antar att det beror på alla frustrationsmoment. Har ju trots allt varit sjuk i två veckor, och man blir ju inte direkt glad på livet då :/ bägaren rann över när jag insåg att jag verkar va ansvarig för att handla mat för alla människor jag bor med...då ska det tilläggas att jag är den som inte har tillgång till bil OCH är sjuk, o faktiskt inte skyller på "nä jag kan inte handla imorn för då ska jag till stranden"...Grr säger jag bara. Dessutom va det lite av ett nederlag att hamna i sämsta gruppen i franskan (jag visste att julia hade en poäng när hon tyckte jag skulle plugga fransk grammatik!) o hamnar med folk som inte kan säga ett ord...o då menar jag bokstavligt talat inte ETT ENDA ORD.suck. Men vad är väl en termins passé composé om man redan gjort det i 9 år?? så det hela slutade med att miri fick ta hand om mig. Sitta med mig på en trottoarkant under stjärnhimmeln och gråta ut medans jag insåg att jag har jävligt många kubikmeter vatten mellan mig och mina nära o kära. Usch det va tugnt. Väl hemma fanns tackolov stöd av kära internet. Dessutom vägde ju vetskapen om att karin o lotta är här ganska mkt om vi säger så. Hade fan åkt hem utan dom. Så en stort tack till Jean Andrée som såg till att alla vi fick åka!!

Krisen hanterades dock i klassisk julia-anda :) Började (idag) dagen med att va duktig i skolan och drog sen till stranden och blev genast snabbt påmind om varför jag är här. Räcker egentligen bara med att kolla ut genom fönstret. Önskar seriöst att jag hade fler o bättre bilder att visa er, men förhoppningsvis kommer dom ramla in snart när det om två veckor blir dags för första utflykten med skolans äventyrssportförening !

Utöver det verkar jag äntligen börja få koll på mina kurser lite. Men som vanligt har jag svårt att prioritera, så jag tänkte efterlysa en liten omröstning:

  1. Volcanologie - verkar rätt tuff (?!), men innefattar studiebesök så är ju ett måste liksom
  2. Conception mecanique - lite lagom tuff. änsålänge solid works, o sånt gillar vi ju :) dessutom verkar läraren trevlig
  3. Thermodynamik - rätt mkt snarkvarning, speciellt då den bra lärare verkar fått "la grippe" som alla andra...Idag gick en föreläsning ut på att definera vad en termometer är. Nä inte hur den fungerar, utan vad definitionen av den är!
  4. Thermique et energie solaire - ÅH va roligt tänkte jag, men det verkar va litta svårt det där med, tack o lov verkar läraren fattat att jag är ett levande frågetecken och gav mig alla hans anteckningar INNAN kursen började :)
  5. Énergetique - avancerad masterkurs, livesänds från nancy. inte varit där än...men fått tre böcker jag ska läsa in...hm...men erkänn att temat med de ovanstående två kurserna hade varit komplett då?
  6. Franska - harkel, ja som sagt, "je m'appelle.."
  7. Ryska! - lite av en bubblare, men är sjukt sugen på att få användning för mina polska skills, o dessutom så kan man ju lika väl passa på att läsa en flumkurs när man ändå har möjligheten? :)
  8. Culture créole - som det låter, o verkar vara mest närvaro som krävs av en :)

Ja, det va nog alles. Vilken ska bort? Eller måste nån bort? jag vill inte! o jag vet att mitt undermedvetna tycker att jag ska skita i energetiquen, men fan va nice det hade varit att sätta 4 tekniska kurser!!!*önsketänkande*

3 kommentarer:

  1. Katten, du är så duktig!! Inte så konstigt att man får kriser när ens rumskompisar heter kackerlacka 1 och kackerlacka 2:)
    Som sagt, efter en dag på stranden löser man alla problem, aight! :)
    Puss på dig vännen! Bara att komma till oss när du vill!

    SvaraRadera
  2. Bryt ihop och kom igen :-) Tycker du verkar hantera det jättebra. Linköping börjar bli apkallt o mörkt nu, så om man jämför...

    Men hallå, märker de inte att du är duktig på franska nu?? Du borde få byta grupp tycker jag. Hälsa från tant Julia!

    Varför inte läsa alla kurser ;-) ?

    KRAM!

    SvaraRadera
  3. Känns som att du kommer behöva lite Energie för att palla Energetique... men hardu valt alla dem till hösten? sjukt mkt ju! annars har du ju rätt, volnalogie e ju ett måste.

    SvaraRadera