onsdag 17 juni 2009

Word of the day - Benevolent


Efter-tenta-huvudvärk. I morse var det dags, först ut av tre för min del. och desssutom den kanske roligaste kursen i mitt liv hittills. Trots detta blev det mest en enda stor kvalificerad gissning.

Tre tentor på tre dagar tycker jag är rätt saftigt. Men då kan man börja tänka på dom stackars fransmännen som går i 1an här och sluta tycka synd om sig själv. Dom har 8 tentor på 3 dar. jepp ni hörde rätt. Och vår kära klasskompis Cedrik har åkt på en riktig bajsmacka och skriver 3 tentor bara idag...

Känns mest komiskt om jag ska vara ärlig. Tar liksom inte tentorna här på samma allvar som hemma. Absolut inte för att dom är mindre allvarliga eller på något sätt lättare. Utan för att jag har accepterat, som dom flesta andra av oss här, att tentor här inte går att plugga till. Det funkar liksom inte som i Sverige. Hemma kan jag iallafall skylla mig själv om jag inte klarar ngt. Jag vet att arbetet man lägger ner i skolan är ekvivalent med resultatet jag når (sen att jag inte anstränger mig särskilt mycket trots det är en annan femma) Men här. Ojojoj. Här är det som att singla slant. Det spelar seriöst ingen som helst roll om man pluggar eller inte känns det som. Tentorna verkar ändå komma på det dom inte hann gå igenom under kursen, som att det skulle vara ett sätt att få med det med. Kul då att man varken har kurslitteratur eller kursplan, så att man faktiskt ska kunna lista ut vad skulle kunna komma på tentan. Det bästa man kan göra är i stort sett att plugga på allt det man inte haft i kursen. Därför sitter jag nu på skolans bibliotek och myser med annat intressant, som bl a Harvard business review som menar att den nya definitionen av en god ledare är "benevolent". På bilden nedan ser ni också vad som krävs för att uppleva "success that lasts".

Ja det finns mycket intressant att läsa här. Varför inte "finance grands ecole" (grand ecole är elitskolor i frankrike, varav INPG, den jag går på verkar anses vara en av dom). Kan inte hjälpa att jag mår lite dåligt när uttagningarna för nästa års studenter pågår samtidigt på skolan. Titt som sätt står det vattenkammade, uppklädda små gossar och flickor, trampandes nervöst utanför en stängd dörr som det står "jury" på. Så funkar det här. För att komma in på denna skola som oftast känns som en tecknad serie, så söker alltså ett tusental kids in, för att sedan handplockas och en och en intervjuas av en tremanna jury. Frankrikes elit va det ja!


Pappa i sitt försök att pluggmotivera mig kom på ganska många rationella lösningar som man tycker borde vara tillämpbara. Som tex, 1. fråga andra fransmän om det du inte fattar. 2. fråga läraren. 3. Visa att du vill lära dig. 4. fråga om du kan göra något för att komplettera. Vågar mig dock inte på dessa verktyg. Inte för att jag inte tror på dom, mest för att jag tro mig veta att jag ändå inte kommer förstå svaret. Är visserligen rätt sugen att besöka en viss proff Vignat, och försöka visa min förtvivelse över det faktum att jag inte förstått ett ord av det han sagt på hela terminen. . . med tanke på att jag har en av hans tentor imorn också...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar